Monteret hurtigt, fastgjort forsvarligt: Nye monteringsspænder til e-kæder på cobotter05-11-2018

Nyt spændekoncept til triflex R-energikæder sikrer et sikkert samspil mellem menneske og maskine

Sikkerhed spiller en vigtig rolle, når mennesker og robotter arbejder side om side i industrien. Det er årsagen til, at brugere af cobotter og industrirobotter allerede bruger igus' multiaksede triflex R-e-kæder til energi- og dataforsyning. For at lette fastgøringen af disse energikæder og øge arbejdssikkerheden i industrien har igus nu udviklet nye monteringsspænder i plast. Med hurtig installation minimerer de risikoen for skader med deres afrundede kantdesign.

Under Industry 4.0 har automatiseringen et øget fokus på samspillet mellem menneske og maskine. Derfor betragtes "kollaborative" robotter som fremtiden. De såkaldte cobotter bruges hovedsaligt som assisterende hjælpere i enkle eller samvirkende aktiviteter og arbejder – i modsætning til store og hurtige industrirobotter – side om side med mennesker. For at opnå driftssikre energiforsyninger til cobotter og industrirobotter tilbyder igus den optimale energikædeløsning med sit triflex R-sortiment. Udover metalspænderne kan kunderne nu bruge cobotdesignede spænder til at fastgøre energikæden til robotarmen. Designet med afrundede kanter øger sikkerheden på arbejdspladsen ved at mindske risikoen for skader, når mennesker er i kontakt med robotten. Plastspænderne kan fastgøres hurtigt til robottens arm med en gevindtilslutning. triflex R fastgøres ganske enkelt til spændet med en clips og fastgøres. De nye spænder er egnede til cobotter fra Universal Robots, TMS og til Kuka LBA iiwa-robotarme.

triflex-energikæder til en sikker energiforsyning på robotten
triflex R-sortimentet er særligt udviklet til avancerede robotter med 6 akser i industrimiljøer. Ved at kombinere en slanges fleksibilitet med en energikædes stabilitet sikrer den afrundede triflex R driftssikker kabelføring i multiaksede bevægelser. Et kugleprincip sikrer høj strækstyrke og nem installation af e-kæden. Den indvendige rumopdeling kan frit vælges. Det cirkulære bøjningsradius-anslag og den høje vridningsstyrke i e-kæden forhindrer overbelastning af kablerne – dette system øger anvendelsens driftslevetid og driftsmæssige pålidelighed. triflex-e-kæderne fås som en komplet pakke med cobotdesignede spænder, kabler og stik, der er tilslutningsklar med det samme.